P1050505 (2)

LIVStores houdt stand vanwege het eerlijk winkelconcept

LIVStores is dicht, net als de rest van de winkels. Ja, je hebt inmiddels ‘click & collect,’ maar dat maakt voor het straatbeeld niet zoveel uit. In de etalage van LIVStores zie ik de nieuwe collecties. Een mooie jurk met een model dat me doet denken aan de Netfilxserie  ‘White lines’ . Een korte bermuda onder een pak. Gaaf! Er brandt licht binnen.

Ik zwaai naar Marjan. Blijmoedig opent ze de deur. Koffie drinken kan altijd, zegt ze. Ze is net bezig met de nieuwe collecties, voor het najaar alweer. Er staan dozen met jurken in de winkel. Zorgvuldig haalt ze er een paar uit de doos. Marjan Londeman heeft liefde voor haar spullen. Dat zie je. Ze weet precies hoe ze gemaakt zijn, doordat ze rechtstreeks contact heeft met de ontwerpers.  Ze selecteert de kledingontwerpen zelf. Niet op basis van haar eigen smaak, maar met het oog van de kenner.
Ze ziet wanneer iets bijzonder is, tijdloos. Dat het mooi gemaakt is. Dat de coupenaden goed zijn. Dat het past bij het figuur van Nederlandse vrouwen. Vraag Marjan waar ze op let, en je weet meteen hoe dat zit met kwaliteit en authenticiteit van kleding. “Iedereen moet zijn smaak kunnen ontwikkelen en alle mensen zijn uniek,” vindt ze. Daarom ben ik een LIVStoresfan. Het is een winkel waarvan er maar één is in Utrecht, en misschien zelfs in Nederland. Maar hoe is het met LIVStores, in hartje covidtijd en hartje winter? Als je bezig bent met najaarscollecties, ga je er in ieder geval vanuit dat je blijft bestaan. Toch?

Marjan Londeman heeft inderdaad geen reden tot paniek. Het eerlijke concept van rechtstreeks van ontwerper naar winkel, blijkt coronaproof. Marjan: “Mijn ontwerpers maken hun kleding aan de hand van de bestellingen, niet andersom zoals grote ketens. En die orders kan ik betalen. “ Door deze manier van ondernemen vangen ze beiden de klappen op, want Marjan betaalt gewoon direct, ze stelt niet uit. “Zij moeten ook bestaan,” verklaart ze simpelweg.

Op duurzame kleding, zoals Marjan die verkoopt, zit een veel kleinere marge dan op massaconfectie zoals H&M en Zara. Ook LIVStores krijgt optaters van de lockdown. Marjan heeft de balen van het overheidsbeleid voor middenstanders. De ‘Click en collect’- regel is een fopspeen. “Tot nu toe ging ik bij klanten langs, die online iets bestelden.  Dat was een werkbare noodoplossing. Ik bracht het gewoon langs of stuurde een doos op, om kleding te proberen. “ Wat  volgens Marjan veel meer zou helpen in deze situatie, is als de winkel open zou mogen zijn op afspraak. “Dan kun je afspraken maken met klanten, dus dat is veilig.  Desnoods ben ik dan 24/7 open.  Dat zou de beste oplossing zijn. “

Gelukkig weten vaste klanten uit het hele land LIVStores te vinden. En daar doet Marjan het voor. Ze vertelt over die klant met een lastige maat, die ze een paar broeken opstuurde. Het bleek een schot in de roos. Waar veel winkels inzetten op winst en handigheid, zet Marjan in op duurzaamheid en persoonlijk contact. “Daar word ik zelf ook blij van,” verklaart ze.  Ze trekt me mee achter in de winkel.  Laat me een jurk zien, terwijl ze de zachte stof door haar vingers laat glijden. “Pas deze eens, gewoon voor de lol?” vraagt ze. “Het is zo’n prachtig model, zo mooi afgewerkt. Zie je hoe deze naden zijn ingezet? Mooi toch…”

 

info:  Blazer/ jurk: D’ étoiles casiopé.  Ook met dit weer prettig dragen, want je kunt er iets warms onder doen.  In de zomer als buitenjas, in de tussenseizoenen als jurk met onderjurkje of met een legging eronder.  De blazer kunt je gewoon wassen in de wasmachine.  Kortom, multiway en voor alle seizoenen geschikt.  En ik zie mijn buikje er niet in (mijn complex sinds die niet meer weg te branden is na mijn veertigste) . Jurkje eronder: Elements of Freedom  

LIVStores online: www.livstores.nl




There are no comments

Add yours