Goed nieuws: sinds 2013 gaan er steeds minder familiebedrijven failliet, volgens de recente cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek, hoewel er weer een kleine toename is van failliesementen is het afgelopen jaar. Hoe erg is het om failliet te gaan?
Het eerste antwoord is: erg. Je hebt ziel en zaligheid in je bedrijf gelegd, je privé heeft er niet zelden onder geleden. Een failliet bedrijf sleept daarnaast mensen in haar ondergang mee, werknemers met man, vrouw, kind en/of hypotheek. Ze hebben met liefde een deel van hun leven in het bedrijf geïnvesteerd. Een faillissement betekent rouw, niet alleen voor de eigenaars en aandeelhouders, maar ook voor veel andere betrokkenen.
Bekijk het eens anders. Dát een bedrijf een keer op de fles gaat, is niet meer dan natuurlijk. Een mens is sterfelijk, een bedrijf is dat evengoed. Er zijn familiebedrijven die lang meegaan (kijk naar old-timers als Bavaria of Albert Heijn) maar een bedrijf dat al duizenden jaren oud is, bestaat niet. Net als je bij een mens meestal de medische reden kunt geven waarom hij sterft, kun je het faillissement van een bedrijf ook analyseren, maar dan op basis van de zakelijke en economische oorzaken.
Zo’n analyse is zinvol. Als een startup niet gelukt is en de ondernemer daarna met hernieuwde moed begint met een nieuwe onderneming, gaat slechts twee procent failliet. Ondernemers hebben geleerd van hun fouten bij het eerste faillissement, en dat betaalt zich letterlijk terug. Grote kans dus dat je als ondernemer slaagt in de herkansing. De overlevingskansen van een bedrijf verschillen per sector. De detailhandel heeft het zwaar, en dat hebben we gezien. Diverse grotere winkelketens zijn het afgelopen jaar uit straatbeeld verdwenen. In de sectoren gezondheid, cultuur, sport en recreatie zijn de overlevingskansen op dit moment juist het grootste.
Een faillissement hoort nu eenmaal bij de steeds veranderende wereld, daar is niets aan te doen. Failliet gaan is een hard gelag. Maar als je zelf te maken hebt gehad met een faillissement, denk dan nog eens aan de uitspraak van Winston Churchill: “Never waste a good crisis.” Daar win je een oorlog mee.
Wat dit met jurken te maken heeft? Niets.
Bronnen: www.cbs.nl, www.kvk.nl www.dnb.nl www.faillisementsdossier.nl www.ondernemersfacts.nl, www.nu.nl