Disney’s MALEFICENT

5 foute kledingbedrijven

 

Black List –  koop hier je jurk niet

Aan de schandpaal

Welke jurken zijn er in de haak en welke niet? Onderzoeksmaria Emy Demkes zocht uit wat de goede en foute kledingmerken zijn. Hieronder noemen we niet-koshere, obscure bedrijven. Goedkoop soms, maar wil jij op je geweten hebben dat een kind ’s avonds laat jouw spaghettibandjes heeft zitten naaien?

 

  1. ASOS Wat een kolder, duurzaamheid

 

Asos is een webshop en merk tegelijk. Via de webshop biedt Asus verschillende merken aan waaronder People Tree. Daarmee zou je kunnen denken dat het zelf ook duurzame kleding produceert, maar niks is minder waar. Van Rank a Brand krijgt Asos het d-label. Van de 36 opgestelde normen om voor de titel ‘duurzaam merk’ in aanmerking te komen, voldoet het er aan slechts zes. Vooral als het gaat om milieubeleid en klimaatverandering / CO2-emissies laat de webshop het afweten. Wel heeft Asos een Code of Conduct, die basisrechten voor arbeiders garandeert en is het aangesloten bij het Ethical Trading Initiative (ETI).

 

  1. Primarkeh, klimaat, minimumloon, werktijden?

 

Primark staat bekend om zijn zeer betaalbare en toegankelijke kleding. Maar daar houdt het op. Want wie een beetje het nieuws volgt, weet dat Primark meer dan eens betrokken is geraakt bij misstanden in de textielindustrie. (Zie http://www.jurkenvanmaria.nl/category/journalistiek/achtergronden/). Organisaties zoals de Schone Kleren Campagne en Rank a Brand zijn niet te spreken over deze gigant. Zowel op het gebied van klimaat en milieu en arbeidsomstandigheden scoort Primark beroerd.

  1. Esprit – wat nou eerlijk loon?

 

Onverwacht voor sommigen, maar Esprit is dus niet duurzaam. Alhoewel het merk de afgelopen jaren wel dingen heeft verbeterd:  Esprit is lid geworden van de Business Social Compliance Intiative, een platform dat zich inzet om wereldwijd werkomstandigheden in de toeleveringsketen te verbeteren, en heeft het merk zandstralen en het gebruik van PVC verboden. Toch gebruikt Esprit nog geen gerecyclede of biologische materialen en heeft het ook geen beleid om de CO2-voetafdruk te verminderen. Van Rank a Brand krijgt het merk het D-label en ook de Schone Kleren Campagne geeft aan dat ‘Esprit geen verantwoordelijkheid neemt en vrij weinig tot niks doet om ervoor te zorgen dat werknemers een eerlijk loon krijgen’.

 

  1. New Look – milieu amehoela

 

New Look heeft volgens Rank a brand de eerste duurzame mijlpalen bereikt door zich aan te sluiten bij het Ethical Trading Initiative, de CO2-uitstoot te verminderen en een Code of Conduct op te stellen die tenminste basisrechten voor arbeiders garandeert. Toch krijgt het slechts een D-label omdat er op het gebied van milieubescherming nog genoeg te verbeteren is. Uit het rapport ‘Loon naar werken’ van De Schone Kleren Campagne, komt ongeveer hetzelfde naar voren maar worden  de plannen ook bekritiseerd. Want alhoewel New Look allerlei dingen belooft en beleid opstelt, zijn er nog geen duidelijke resultaten geboekt. De organisatie betwijfelt dus hoe ambitieus het merk is. Vooralsnog is New Look geen aanrader als je bewustere aankopen wilt doen.

 

  1. The Sting – iets te verbergen?

 

The Sting is zo’n merk dat totaal geen informatie naar buiten geeft. Niet over arbeidsomstandigheden, milieu-aspecten of duurzaam produceren. Geen transparantie, dat vinden wij behoorlijk verdacht. Wat heeft The Sting te verbergen?

 

 

Vrijdag de White list van  5 goede bedrijven!




There is 1 comment

Add yours

Post a new comment