Kostprijs jeans: nog geen tientje

door | 9 februari 2015 | achtergronden, journalistiek | 0 Reacties

Er zijn momenten dat je geen jurk, maar een jeans aanhebt. Hoeveel kostte die spijkerbroek? Lees de weerslag naar het onderzoek van de prijs van je spijkerbroek van deze derde jaars student journalisitek.

Wat kost een spijkerbroek echt?

De spijkerbroek die je nu aan hebt kostte tussen de 5,40 en 8,40 om te produceren. Voor de G-Star jeans die ik nu draag, betaalde ik 130 in de winkel. Waar gaat de overige 120 dan heen?

Het eerste tientje

Voor een spijkerbroek zijn 150 bolletjes katoen nodig. De prijs daarvan is 1 euro. Vervolgens wordt de broek geverfd en krijgt een speciale wassing. Daardoor komt er zo’n drie euro bovenop. Eventuele extra behandelingen kosten 0,12 per stuk en de arbeider (in China bijvoorbeeld) krijgt 0,50 per broek. Natuurlijk is dit niet voor iedere broek hetzelfde. Een merk kan er bijvoorbeeld voor kiezen om sterkere katoen te gebruiken, wat de prijs doet oplopen. Toch is de productieprijs van een broek gemiddeld minder dan een tientje.

De andere €120

En de rest van de kostprijs van je jeans? Een onderzoeksafdeling zorgt ervoor dat jouw broek de nieuwste ontwikkelingen bevat op het gebied van jeans. Daarnaast is er een team designers dat het model van jouw broek heeft ontworpen of verbeterd. Ten derde belooft een merkjeans dat je er lang mee doet, omdat de kwaliteit beter is.

Als de jeans in de winkel ligt, moeten er kosten worden betaald aan huur van het pand, gas, water, elektriciteit en natuurlijk salaris van het personeel. Bovendien betaal je mee aan de kosten van het hoofdkantoor, waar de designers werken. Maar de grootste kostenpost is de marketing. TV-spotjes, samenwerkingen met beroemdheden, evenementen, alles hoort daarbij. Merken hebben merken een bepaald imago dat ze neer willen zetten. En dat kost wat.

Mijn broek kost €25, hoe kan dat?

Er zijn jeans met een prijskaartje van 25 of zelfs minder. Dat zijn broeken die op enorme schaal worden geproduceerd voor een wereldwijde markt. Denk maar aan een Hennes & Maurits of Primark. Doordat er zo veel van wordt gemaakt, zijn de kosten per broek lager. Dus kan er ook een lager prijsje op in de winkel.

Bij een duurdere merkspijkerbroek zitten er tientallen mensen achter, die er naar streven om een goed, vernieuwend product te maken. Bij de goedkope broeken is dat niet het geval. Het model wordt gekopieerd van een ander merk. Alle details die de prijs hoger zouden maken, zijn er vanaf gehaald. Blijft over: een kaal product, gemaakt van de goedkoopste materialen, door de goedkoopste arbeiders. Je broek kost dan dus minder, maar wie betaalt daar de prijs voor?

Bronnen: KRO De Rekenkamer http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen-6-2013/afleveringen/28-11-2013, Guido Kerssens, docent Denim Minor Amsterdam Fashion Institute, Martijn van der Vecht, hoofdinkoper De Rode Winkel

 

p.s.: like ons op facebook! 

levensles

Alles stroomt.

 

Partners

Vinted

Instagram