Op hakken, op het Buurkerkhof in Utrecht. Een beetje dromerig, alsof ze met andere dingen bezig was, liep ze daar in haar eentje. Kerstin en ik waren net op weg naar ’De Rat toen we haar troffen. We knoopten een praatje aan. Klazin vertelde dat ze rond november en december, als ze in Nederland is (ze woont door het jaar heen in Zuid Frankrijk) meestal in Utrecht zit, lekker Centraal. En dat ze van jurken houdt, ook nog. Ze giechelde daarbij een beetje besmuikt, want het is blijkbaar in haar functie not done om ordinair van mode te houden. Kerstin troonde de Klazin mee naar ’t café en stelde haar een paar vragen, die ze opnam op haar telefoon. Luister hieronder!
Tussen ons, Klazin heeft nog ruimte om geboekt te worden, er zijn een paar uitvallers. Gegevens hieronder.
KLAZINA ELISABETH (“SINT KLAZIN”) KOMT UIT UIT FRANKRIJK, UIT AIX-EN-PROVENCE, HET GEBIED WAAR OOK JEANNE D’ARC VANDAAN KWAM. HAAR ROOTS LIGGEN BIJ DE KATHAREN, EEN STROMING UIT DE TWAALFDE EN DERTIENDE EEUW. DE KATHAREN MAAKTEN GEEN ONDERSCHEID TUSSEN MANNEN EN VROUWEN, EN PREDIKTEN VRIJHEID VAN GEWETEN. ZE GELOOFDEN IN HET LICHT VAN JE VERSTAND EN JE HART. SINT KLAZIN IS DAN WEL KATHOLIEK, MAAR HEEFT HEIMELIJK KATHAARS GEDACHTENGOED. VAN HEINDE EN VERRE REIZEN MENSEN HET HELE JAAR DOOR NAAR KLAZIN TOE, OM RAAD TE KRIJGEN VOOR EEN LEVENSPROBLEEM, WERK, OF TOBBERIJ. NOOIT KOMEN ZE TELEURGESTELD TERUG. IN NOVEMBER EN DECEMBER GAAT ZE NAAR NEDERLAND. DE ROL VAN KLAZIN HEEFT ZE AL EEUWEN, HET WORDT DOORGEGEVEN VAN MOEDER OP DOCHTER. HAAR CONNECTIE MET SINTERKLAAS: “VRIENDELIJKE OUDE SPANJAARD, DIE IN NEDERLAND WORDT GEPERSIFLEERD DOOR VEERTIGERS IN DE MIDLIFECRISIS.”